dijous, 29 de març del 2012

Bones pràctiques


Experiències i propostes 0-3 anys
D TREBALL EN EQUIP
El treball en equip és una feina molt important que es dur a terme al llarg del curs escolar. A simple vista pot semblar que el treball en equip és una tasca molt senzilla i que tots els infants la capten de seguida, però a la realitat això no és així ja que hi ha un procés. El que passa que per a alguns infants aquest procés és senzill i per altres els resulta bastant difícil.
El treball en equip significa compartir, respecte, confiança, estimar, comunicar-se,  opinar, jugar junts, deixar, ... Si totes aquestes coses es compleixen vol dir que tenim moltes possibilitats de fer un bon treball en equip, en canvi les persones que no compleixen tot això és perquè no volen formar cap treball en equip.
Anar a l’escola és un canvi molt gran per els infants, ja que passen a tenir-ho tot per ells a compartir-ho tot. Amb això vull dir que tot el que hi ha a l’escola (materials, joguines, mestra...) és de tothom i tots son iguals, per tant s’han de deixar i compartir per formar un treball en equip adequat.
Des de que faig pràctiques he pogut observar que molts d’aquest infants no tenen assumit un bon treball en equip perquè tot ho volen per ells i no tenen cap interès per compartir-ho amb els companys de classe.
Per tant, les escoles i les mestres han de potenciar aquest bon treball en equip, un exemple clar són les bicicletes amb tàndem que ofereix la possibilitat de fer un joc amb equip i passar una estona agradable conjuntament. A part, d’aquest exemple podem trobar diversos materials i oportunitats que ofereixin i potenciïn  aquest treball en equip. Però s’ha de dir que és una tasca que dur un cert procés.
  
D MÒBILS I MURALS AMB MATERIALS  A  L’ABAST
He escollit aquesta pàgina perquè l’he trobada genial. Penso que és una pàgina on ens  dona a entendre que amb qualsevol material que tinguem a l’abast podem construir grans obres d’arts com són els mòbils d’aquesta pàgina.  Moltes de les persones ens compliquem en comprar material per elaborar una manualitat  o un mural i el final el resultat final és pitjor o igual que aquestes manualitats que es fan en  materials reciclats.
El fet de fer manualitats en materials portats de casa o que tinguem a l’abast en aquell moment, personalment, és molt més significatius perquè els infants i/o famílies han dedicat un temps especial en cercar materials que tenen a casa i que es poden aprofitar per fer alguna cosa, per tant té més valor això que no anar-ho a comprar i que ens ho donin tot fet.
El resultat final com he pogut observar és una obra d’art xulíssima que ens pot servir per decorar la classe i l’escola, a més aquestes petites coses fan que els infants es sentin orgullosos de la seva feina.

D L’ESPAI DE VIDA QUIOTIDIANA
El dia a dia a l’escola podem anar observant que hi ha unes certes activitats que es van repetint diàriament com són: canvi de bolquer, berenar, rentar mans, beure...Aquestes activitats és diuen rutines.
La rutina de beure aigua és una que dona bastants de conflictes ja que moltes de les mestres es solen demanar: en got de plàstic o de vidre? sols o amb ajuda? Beuran tots junts o quan tinguin set només?... Moltes mestres fan aquesta activitat elles soles perquè elles són les encarregades de donar el got a cada infant, de abocar aigua i l’única funció que tenen els infants és agafar el got, beure i posar-lo al seu lloc. Però com diu l’Esther Aguió a aquesta pàgina els infants que són tímids i no són capaços de dir a la mestra que tenen set, s’esperen tot el mati fins que arriba l’hora de berenar. Per tant, el canvi que ha fet aquesta mestra el trobo adequat ja que considero que és bastant positiu tenir un racó on els infants puguin dur a terme aquesta activitat quan tinguin set i no dependre de la mestra. En aquest racó ells tindran realitzaran totes les tasques i per dir-ho d’una manera són ells els protagonistes ja que són els que tindran que agafar el got, abocar l’aigua, beure i posar el got al seu lloc.
En definitiva, tenir un racó d’aquest tipus dins la classe potencia l’autonomia de cada infant, ja que ell és el protagonista de l’acció. Tot i que ells realitzaran l’acció la mestra els vigilarà  per si necessiten ajuda en qualsevol moment. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada