CONCURS DE PROJECTES DE MILLORA
itinerari A
Fes una anàlisi acurada dels plans de millora presentats:
De la descripció del projecte, quins aspectes
us han cridat més l’atenció?
Quins
objectius té?
Quin tipus
d’aprenentatge promou?
Quina és
la seva avaluació?
Senyora poesia
La
poesia és un tema que sempre l’he trobat complex i complicat per entendre. Quan
les companyes ens van exposar el seu projecte de millora sobre la senyora
poesia em vaig quedar bastant sorpresa, perquè mai sa m’hauria ocorregut
aplicar-ho amb els infants més petits.
De la manera que ens ho van exposar em va agradar perquè
vaig veure que a part de la poesia també treballaven altres temes com contes, titelles, cançons,...Després d’haver
explicat el seu projecte de millora vaig pensar que aquesta hora (12h a 13h)
els infants estan ben entretinguts passant una estona agradable, relaxada,
significativa i divertida.
A la meva classe, alhora de les sortides també optem per
fer alguna activitat d’aquest tipus, però s’ha de dir que no ens em atrevit a
fer cap activitat relacionada amb la poesia. Per tant, podria ser una cosa que
es podria incorporar cara al pròxim curs.
Objectius
·
Introduir la poesia a l’Educació Infantil com un element
enriquidor i útil per la vida.
·
Familiarització amb la poesia de manera lúdica.
Aprenentatge que promou
·
Les mestres tindran que ser capaç d’escollir les poesies
més simples i més significatives pels infants. Un cop fet això han de saber
utilitzar diferents recursos perquè totes aquestes poesies siguin enteses pels
infants.
·
Els infants a partir de la poesia podran aprendre
conceptes de la vida. Aquests conceptes poden ser simples i de cada vegada més
complexes.
Avaluació
·
L’avaluació d’aquesta activitat consisteix en fer una
resolució de l’activitat (resposta dels infants, actitud de la mestra, imprevistos,..).
Fins ara estan molt contentes de la resposta que han donat els infants i les
famílies davant aquesta activitat. Els infants demanen, al llarg del dia, les
cançons i les poesies. Aquests fets penso que són molt d’agrair, ja que ens
satisfan perquè observem que la feina feta ha estat positiva.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
En el meu centre, dediquem la
darrera mitja hora per fer activitats més tranquil·les, per tal de que quan
venguin als pares no els trobin esvalotats. Aquestes activitats, normalment,
solen ser; contes, titlles i cançons. El que si que possiblement es podria
afegir és la poesia, ja que pot ser una activitat enriquidora i diferent a la
resta.
Millora del pati
El fet d’haver un projecte de millora destinat a la
millora del pati em resulta molt bona idea. Quan ens el van presentar a la
classe, vaig veure la meva escola reflectida perquè passa al mateix, degut al
poc material sorgeixen conflictes entre els infants. Aquest tema va ser
unes de les meves propostes de millores,
però al final em vaig decantar per el tema dels contes.
Objectius
·
Oferir més material als infants i que sigui més variat.
·
Disminuir els conflictes entre els infants.
·
Enriquir el moment del joc lliure.
Aprenentatge que promou
·
El fet de fer una proposta de millora sobre el pati fa
que els infants tinguin la possibilitat d’experimentar amb diferents jocs. Tot
això farà enriquir el moment del joc lliure, ja que tindran més varietat.
Avaluació
·
Amb aquest projecte de millora, les companyes podran
avaluar les preferències que tenen els infants amb els materials, la
participació dels infants, si troben que són materials adequats a la seva edat,
quina aprenentatges promou cada material,...
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
Com ja
he dit abans al meu pati és necessari una varietat de material, ja que només
trobem molt poques pales i pocs poals, i això són algunes de les coses que als
infants demanen més. El projecte de millora que han plantejat les companyes m’agrada,
però el fet d’incorporar millores com el racó de teatre, racó de més intimitat
amb teles,...no ho veig factible al meu centre, perquè el meu pati està tot descobert
i tot està cobert d’arena, la qual cosa aquestes millores no estan adequades al
meu pati.
Família - escola
La
veritat que m’ha agradat molt aquest tema de projecte de millora, perquè és una
manera de donar una resposta a les necessitats, dubtes i interrogants que tenen
els pares. La relació família – escola és un dels trets més fonamentals per
arribar a una bona educació, ja que és necessària la seva participació.
La
veritat que hi ha moltes famílies que tenen alguns interrogants i que molts
demanen ajuda a les mesters de manera individual. Però jo en moltes ocasions
penso que aquests interrogants no només se’ls fa una sola família, sinó que
moltes altres famílies també tenen aquest dubte, però no s’atreveixen a
demanar-ho.
Per
tant, això de fer unes reunions tractant temes que són interessants pels pares
ho trobo fantàstic ja que se’ls ofereix l’oportunitat de solucionar-ho i a més
de compartir diferents opinions i vivències viscudes amb altres pares.
Objectius
·
Donar una mà d’ajuda a les famílies oferint informació,
recursos i mètodes adequats. Això els ajudarà a fer front a les seves
inquietuds
·
Descobrir quins són els interrogants més freqüents entre
famílies.
·
Presentar la importància d’algunes activitats dutes a
terme a dins la classe.
Aprenentatge que promou
·
A través d’aquest projecte s’aprèn a escoltar a les
famílies i donar una resposta adequada per tal de resoldre els interrogants
plantejats.
·
S’aprèn a seleccionar la informació més enriquidora i més
útil per les famílies.
·
Potenciar la participació de les famílies
Avaluació
·
Amb aquesta activitat es podrà avaluar la participació i
l’interés de les famílies per tal d’assistir a les reunions proposades.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
Aquest
projecte de millora considero que es podria incorporar a tots els centres d’educació
infantil. Considero que tots els pares que tenen infants entre 0-6 anys es plantegen
mols interrogants, la qual cosa aquestes xerrades els donarien una mà d’ajuda. En
el meu centre, en concret, considero que estaria bé fer reunions d’aquest tipus
perquè estic segura que més d’una família estaria interessat.
Joguines reciclades
L’idea
de fer joguines amb materials reciclats m’agrada bastant, però tal i com han
dit les meves companyes són joguines que un cop han estat fetes no proporcionen
la creativitat i la imaginació dels infants.
El que
estaria bé seria fer joguines simples, però que aquestes siguin elaborades pels
propis infants. Ja ser que això dependria una mica de l’edat dels infants. Penso
que així, els infants participarien a l’activitat i podrien despertar la seva
imaginació i creativitat.
Objectius
·
Proposar alternatives a l’hora de crear
joguines, complementant les joguines de plàstic com a recurs educatiu.
·
Evitar el consumisme
·
Proporcionar les joguines necessàries. Evitar l’excés.
·
Crear joguines per la diversitat,evitant la discriminació
per sexes, per recursos econòmic i altres característiques.
·
Introduir el material no estructurat com a joguina a
l’aula.
·
Donar valor als materials quotidians, de l’entorn i de la
vida diària.
·
Potenciar la creativitat dels infants a l’hora de jugar
amb els materials oferts.
·
Conscienciar a la comunitat educativa (infants, famílies
i mestres) de la importància del reciclatge, dels beneficis que aporta.
Aprenentatge que promou
Avaluació
·
Les companyes que duen a la pràctica aquest projecte de
millora, han anat observant, a través de l’avaluació, que no assoleixen els
objectius proposat anteriorment. Això fa que aquest projecte no sigui factible,
la qual cosa aquesta avaluació desencadenarà a un nou projecte.
Laboratori de construccions
d’aquest
projecte de millora m’ha cridat bastant l’atenció l’espai on es realitza
l’activitat. El fet de tenir un espai, la caseta, només per fer aquesta
activitat de construccions és tot un luxe, ja que moltes escoles no disposen
d’aquest espai.
Dins
aquesta caseta es poden trobar diferents materials reciclats, amb els quals
ells poden experimentar i fer construccions diverses. Aquests materials són no
estructurats.
A part
d’oferir materials reciclats, també hi ha una prestatgeria multisensoral on
trobem materials naturals, els quals poden tocar i olorar.
Objectius
·
Realitzar diferents construccions amb els materials
oferts i els combinin de la seva manera (lliure).
·
Prestatgeria multisensorial: manipular i descoberta dels
materials.
Aprenentatge que promou
·
A partir de l’oferta de materials els infants podran
experimentar, manipular,...la qual cosa farà que ells mateixos per si sols
vagin descobrint les característiques de cada un d’aquest material.
Avaluació
·
L’avaluació s’anirà fent a partir de l’observació dels
infants. A més aniran omplint una graella que els ajudarà seguir un registre
més complex de cada infant.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
D’aquest
pla de millora, el que incorporaria al meu centre és tenir un espai adequat a
les condicions de l’activitat, com és en aquest cas que tenen la caseta.
Nosaltres les construccions les fem a un racó de l’aula, la qual cosa penso que
no es fan tantes virgaries com les que poden sorgir dins de la caseta. Penso
això perquè en un espai petit no es poden tenir tanta diversitat de material.
Elaboració d’un blog
Dia
d’avui penso que totes les escoles tenen que tenir present les noves
tecnologies, ja que sense aquestes l’escola pot quedar enrere. Almenys això és
el que penso jo. El fet que hi hagi escoles que no tinguin no m’ha sorprès
perquè la meva escola on faig les pràctiques també està a la mateixa situació.
El fet
d’introduir les noves tecnologies, com per exemple, elaborar un blog de centre,
ho trobo fantàstic perquè és una manera on les famílies poden està informats de
tot el que passa dins aquell centre i quins activitats duen a terme. Per tant,
és una bona eina de documentació.
Objectius:
·
Apropar-se a les famílies
·
Afavorir l’observació per part de les mestres.
·
Motivar les mestres a que publiquin al blog
·
Obrir l’escola a les famílies.
Aprenentatges que promou
·
Amb aquest projecte de millora es promou un aprenentatge
per part de les mestres, ja que són elles les que han d’intentar fer un bon ús
de les noves tecnologies i aprofitar-les al màxim.
Avaluació
·
Les companyes fan fent una avaluació a partir del grau
d’interès i participació que posen les mestres, respecte al tema. Per dur una
avaluació continua les mestres fan unes tasques setmanals.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
En el
meu centre de pràctiques també incorporaria aquest projecte de millora perquè
considero que és un centre que no avança amb les noves tecnologies, la qual
cosa això no ho trobo correcte. Considero que estaria bé tenir un blog de
centre perquè d’aquesta manera els pares dels infants estarien informats de tot
el que passa al centre i a l’aula del seu fill.
A més s’estalviarien
imprimir fotos per tal de poder fer plafons a les aules i informar als pares de
les activitats. Per tant ho trobo necessari!
Possibles obstacles
Els únics
obstacles que veig possible en aquest pla de millora és l’actitud negativa de
les mestres. Si les mestres tenen la por, o les poques ganes d’utilitzar les
noves tecnologies possiblement el blog deixi de tenir una continuïtat.
Millora del moment del dinar i dormir
Les
companyes que duen a terme aquest projecte de millora han decidit centrar-se
només amb el moment del dinar, ja que trobaven que els dos moments eren bastant
complexes i s’estimaven més centrar-se més amb un i aprofundir-lo bastant.
El
moment del dinar és una cosa que desconec, ja que a la meva escola es fa horari
partit, la qual cosa això fa que el moment del dinar no estigui present dins la
jornada escolar. Tinc que dir que m’interessa bastant conèixer aquest tema.
Així
com he observant en els blogs, les meves companyes han anat observant el
funcionament d’aquest moment rutinari i a poc a poc van extraient millores.
Objectius
·
Millorar el moment del dinar, procurant que l’espai sigui
adequat a les seves necessitats.
·
Procurar crear un bon clima.
·
L’ambientació correspongui amb el context
·
Potenciar l’autonomia dels infants.
Aprenentatges que promou
·
El moment del dinar i de dormir són rutines que els
infants van fent dia darrera dia. Per tant, les mestres han de tenir present
que aquestes activitats requereixen molts aprenentatges (autonomia, control del
seu propi estat,...) i requereixen temps, ja que aquest aprenentatges poden fer
que els infants tinguin un desenvolupament més favorable.
Avaluació
·
L’avaluació que duran a terme les meves companyes la
desconec.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
No incorporaria
res al meu centre perquè aquesta activitat no es dur a terme.
Contes
Crear
una biblioteca, tant a nivell d’aula com a nivell de centre, considero que és
una idea fantàstica perquè és una manera
de despertar l’ interès per la lectura. A més
a part d’això, el fet de tenir una biblioteca a l’escoleta afavoreix una
relació més afectiva entre els pares i els infants.
El meu projecte de millora va sobre aquet tema i la
veritat que l’he trobat bastant interessant i enriquidor.
Objectius
·
Muntar una biblioteca amb un funcionament pràctic i
senzill pels infants i les famílies
·
Participació de les famílies
·
Despertar aquestes ganes i il·lusió per la lectura
Aprenentatges que promou
·
Els contes són una eina de les que disposem per ajudar
als infants a créixer, a comprendre el món, a conèixer la vida. La narració
d’un conte ajuda a enfortir els vincles familiars, a conèixer-se millora, a
estimar i ser estimat. Per tant, aquest projecte promourà aprenentatges de
caire emocional segons el contingut dels llibres.
Avaluació
·
En el meu cas, durant aquestes quatre setmanes he anat
observant com ha anat el funcionament del racó muntant i un cop hagi acabat
les pràctiques faré una reflexió del que
penso. Tinc que dir que ja he pogut veure millores dins el meu projecte, per
tant, si ara mateix el tingues que dur a terme ho faria d’un altre manera. Això
penso que és positiu.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
És el
meu projecte de millora. Hem vaig decantar per aquest perquè trobava necessari
tenir una racó de biblioteca pels infants, per tal d’afavorir la lectura i
passar una estona agradable i afectiva amb els seus pares.
Possibles obstacles
·
La participació de les famílies: si les famílies no tenen
l’ interès de participar en aquesta activitat, possiblement aquesta activitat
no tingui cap sentit, ja que sense la participació de les famílies no anem en
lloc.
Catàleg de materials reciclats
Aquest projecte de millora
consisteix en elaborar un catàleg sobre els espais i els materials de joc que
es troben a l’escola per tal de tenir un ampli ventall de propostes riques amb
materials més naturals i que ofereixen més possibilitats de joc i aprenentatge
més enriquidors per al seu desenvolupament.
El fet de fer un catàleg,
al principi hem va sorprendre perquè sabia prou bé la manera d’enforcar-ho. Ara
que ja ser com va encaminat, considero que és una bona feina i serà una eina
bastant útil per les docents.
Objectius
·
El que es vol aconseguir és eliminar aquelles juguetes de plàstic que nomé
tenen una sola funció, que no estimulen la creativitat als infants i no deixen
que aprenguin la resolució de conflictes, per materials més neutres on els
aprenentatges siguin majors.
Aprenentatge que promou
·
El
catàleg ha de ser una eina funcional, manejable, amb el que amb un cop d’ull
ens puguem endur una idea per dur-la a terme a l’aula. Aquest s’ha de poder
ampliar amb noves idees, nous materials i espais.
Avaluació
·
El blog de les companyes no s’especifica com duran a
terme l’avaluació.
Que podria
incorporar d’aquest plans de millora al centre?
Aquest
projecte de millora considero que és podria incorporar a totes les escoles
infantils, perquè tenir un catàleg amb una diversitat de material reciclats pot
servir a tothom. Aquest catàleg pot ajudar a donar idees i potenciar el
reciclatge als infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada